Τα παιδιά, εμείς & το διαδίκτυο

Η σημαντική θέση που κατέχει το Διαδίκτυο στη ζωή μας είναι πλέον εμφανέστατη. Η πρόσβαση σε κόμβους ενημέρωσης, ψυχαγωγίας, διασκέδασης και επικοινωνίας, που μας προσφέρει, αποτελεί απόδειξη των πλεονεκτημάτων του. Επιβεβαιώνει, ωστόσο, και την αναγκαιότητα να λάβουν τα παιδιά κάποιες βασικές αρχές διαπαιδαγώγησης, με στόχο την ασφαλή και σωστή χρήση του Διαδικτύου. Βέβαια, οι συγκυρίες της τρέχουσας εποχής έχουν επιβάλλει ήδη τη σύνδεση όλων μας με τον ψηφιακό κόσμο, για οποιοδήποτε λόγο (εκπαίδευση, διασκέδαση, αγορές κ.λ.π).

Η ανάγκη διαπαιδαγώγησης των παιδιών όσον αφορά στην ασφαλή και σωστή χρήση του Διαδικτύου, εντοπίζεται καθημερινά και από τους γονείς, καθώς τα παιδιά έρχονται πια σε επαφή με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή από πολύ μικρή ηλικία. Οι γονείς, λοιπόν, καλούνται, όπως άλλωστε ο ρόλος τους τo επιτάσσει, να μιλήσουν στα παιδιά για τις θετικές αλλά και τις αρνητικές πλευρές του ψηφιακού κόσμου. Κατά τη διάρκεια, αυτής της διαδικασίας καλό θα ήταν να κρατήσουμε μερικές ισορροπίες ως γονείς. Με άλλα λόγια, ούτε να απομακρύνουμε τα παιδιά μας από την τεχνολογία αλλά ούτε και να τους παροτρύνουμε να ασχολούνται με τις ώρες.

Προκειμένου να θέσουμε τα θεμέλια για την ασφαλή και σωστή χρήση του Διαδικτύου, πρέπει αρχικώς να εντοπίσουμε τι είναι αυτό που κεντρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών και τα κάνει να περνούν τόσες ώρες μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή τους. Στη συνέχεια οφείλουμε να το γνωρίσουμε και οι ίδιοι. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να τους προσφέρουμε την άποψή μας και να τα προστατεύσουμε με διάφορους τρόπους. Ας δούμε όμως παρακάτω τις πιο δημοφιλείς μορφές διαδικτυακής χρήσης.

Το Διαδίκτυο είναι πλέον η πρώτη πηγή στην οποία ανατρέχουν οι μαθητές (online learning), ώστε να βρουν υλικό για τις σχολικές εργασίες τους. Οι εξερευνητές μικρής ηλικίας ξεκινούν αναζητώντας εικόνες ή πληροφορίες στον παγκόσμιο ιστό. Στο σημείο αυτό, που τα παιδιά εμφανίζουν την παραπάνω ανάγκη για διάδραση, είναι που πρέπει να διδαχτούν τη σωστή χρήση των εργαλείων αναζήτησης. Οι γονείς και οι δάσκαλοι έχουν τον ρόλο να βοηθήσουν τα παιδιά να αξιολογήσουν τις πηγές τους και να διαχωρίσουν τις σωστές από τις λανθασμένες πληροφορίες.

Παράλληλα, ιδιαίτερα δημοφιλής στις μικρές, προ εφηβείας, ηλικίες είναι η παρακολούθηση βίντεο μέσω διαδικτύου (YouTube). Ειδικότερα, τα παιδιά προτιμούν να παρακολουθούν αστεία και διασκεδαστικά βίντεο άλλων. Επίσης, προτιμούν να παρακολουθούν, στον ελεύθερο χρόνο τους, στιγμές από τους αγαπημένους τους ηθοποιούς, τραγουδιστές, ποδοσφαιριστές κ.λ.π. Τέλος, όπως συμβαίνει και με τους εφήβους και τους ενηλίκους, έχουν την τάση να παρακολουθούν τηλεοπτικές σειρές ή ταινίες μέσω Διαδικτύου. Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε να παιδιά μας να γνωστοποιούν οτιδήποτε μπορεί να τους φάνηκε περίεργο ή να τους έφερε σε δύσκολη θέση. Τα διαβεβαιώνουμε, συνεπώς, ότι εάν παρατηρήσουν κάτι που τα προβληματίζει ή τα κάνει να αισθάνονται άβολα και μας το ανακοινώσουν, θα τους εξηγήσουμε αναλυτικά τον λόγο που συμβαίνει.

Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (τα social media, όπως Facebook, Instagram κ.α) έχουν γίνει πλέον κομμάτι της καθημερινότητά μας. Αυτό ισχύει τόσο για τους ενήλικες, όσο και για τους έφηβους. Φυσικά η χρήση αυτών των μέσων θα πρέπει να αποφεύγεται σε ακόμη μικρότερες ηλικίες. Η δημοφιλία αυτών των μέσων, από την αρχή της εμφάνισής τους αλλά και μέχρι τώρα, σχετίζεται με τον τρόπο να βρίσκει κανείς τους φίλους ή στη περίπτωση των εφήβων, τους συμμαθητές τους. Επίσης, μέσω αυτών των λογαριασμών μπορούν να μοιράζονται την καθημερινότητά τους, μέσα από φωτογραφίες και αναρτήσεις.

Παρόλα αυτά, όπως όλα τα μέσα έχουν και τα μειονεκτήματά τους. Η ελεύθερη χρήση αυτών των μέσω, δίνει τη δυνατότητα σε ανθρώπους με κακόβουλο σκοπό να αντλούν προσωπικές πληροφορίες των παιδιών (όνομα, επώνυμο, ηλικία, τόπο κατοικίας) αποκτώντας την προσοχή και την εμπιστοσύνη τους. Οφείλουμε, λοιπόν, να αφυπνίσουμε τα παιδιά, στο να είναι πολύ προσεκτικά και να αναφέρουν οποιαδήποτε περίεργη κίνηση παρατηρήσουν.

Σκοπός κάθε γονέα δεν είναι να είναι δίπλα στο παιδί του, σε κάθε βήμα της ζωής του. Μέσω αυτής της διαδικασίας, δίνονται στο παιδί τα κατάλληλα εφόδια, ώστε να είναι και το ίδιο σε θέση να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε κατάσταση παρουσιαστεί στον δρόμο του. Το μήνυμα που καλούνται οι γονείς να περάσουν στα παιδιά τους, μιλώντας τους για το Διαδίκτυο, είναι ότι ο ψηφιακός κόσμος δεν διαφέρει από τον πραγματικό.

Αγαπητοί γονείς, δείχνοντας, ενδιαφέρον με ερωτήσεις προς τα παιδιά σας μπορείτε να μάθετε περισσότερα απ’ όσα φαντάζεστε και να έρθετε πιο κοντά στα παιδιά σας. Με αυτόν τον τρόπο μειώνετε τόσο την απόσταση μεταξύ σας, όσο και τη δυνατότητα να εκτεθούν τα παιδιά κατά τις διαδικτυακές περιηγήσεις τους.